I kölvattnet av DG:s beslut.

Ja då har det ju sjunkit in lite, alla har fått sina straff. Jag förstår att det tar lång tid att utreda 28 fall men faktum är fortfarande att det tog över en månad innan Innebandyförbundet bestämde sig för att göra en anmälan. Med lite vett i skallen måste de ha förstått vilken handlingstid detta skulle få och vilka eventuella konsekvenser det skulle medföra. Jag tycker helt klart att det dras ett löjets skimmer över innebandyn just nu. Att se stackars Tomas Erikssons min i tv när han fick veta att Jönköpingsspelaren inte ens deltog i turneringen var smärtsamt att se. Då har jag inte ens orkat nämna kameravinklar, upprivna beslut om 4 mot 4 spel i sudden, och landslagsmatcher som krockar med seriespel..

Micke har straffats personligt så det räcker genom att dras i tjära både i media och inför hela landslaget. En förkortning av straffet är ett måste, annars vill jag ha förhöjda straff på vartenda matchstraff där spelare slåss med varandra. Våld måste vara värre än licensbrott annars är man ute och cyklar helt och hållet.

Det är väl så att vi är extra engagerade i vår lilla innebandyvärld, vi är vana att kämpa med näbbar och klor för att bli accepterade och då blir vi såklart upprörda när saker inte fungerar som vi vill. Trots allt borde vi också engagera oss i sådant som är positivt också! För det finns en massa! Jag är t.ex glad över att damelit ser jämnare ut i år än förra säsongen, och att förbundet tvingas tacka nej till ansökningar till Dam-VM, vilket ju trots allt tyder på( ja jag vet att Umeå borde legat bra till) att det finns planer och ideér därute i landet.

Dessutom så skiner solen idag, det är fredag, mina lagkamrater mår bra efter att ha krockat på vägen till träningen igår och Johanna Dahlin har säkert fått ett smeknamn till innan helgen är slut!

Kommentarer
Postat av: Dahlin?

Jag förstår inte heller hur Johanna Dahlin kunde klara sig utan avstängning. Hon var väl långt ifrån spelklar i den turneringen.

2007-11-02 @ 16:46:57
Postat av: Svar

Balrog har fått böter i det fallet

2007-11-02 @ 16:47:54
Postat av: Umebon

Hej Hermine, läser på Balrogs hemsida att du är nominerad till en av "Årets främsta kvinnliga idrottare"!
Stort Grattis!
Vilken fröjd för ögat att få se dig ta emot (ev.) ett sådant pris... :-)
Jag såg halva matchen (visserligen endast den senare hälften) mot Dalen förra helgen och konstaterade att ni inte var på hugget riktigt. Men Du visade i alla fall vid ett par tillfällen att "om jag/vi vill så går det"!! Och det gjorde det...
Umebon

2007-11-05 @ 12:03:39
Postat av: Sallad, Ceasar eller Dallas

Kalla mig vad du vill. För snart lär det ju uppdateras igen. Haha!

2007-11-05 @ 16:23:28
Postat av: Sallad, Ceasar eller Dallas

Kalla mig vad du vill. För snart lär det ju uppdateras igen. Haha!

2007-11-05 @ 16:23:36
Postat av: Anonym

håller med Umeå: grattis Minne!

Postat av: Anonym

Lycka till i EFT!

2007-11-08 @ 10:47:27
URL: http://bella24.blogg.se/
Postat av: Martin Wolmhed

Hej Minne!

Kanske lite sent, men ändå kanske en liten förklaring till Tävlingsgruppens handläggningstid som du tyckte var lång i ovan text.
Schemat såg ut som följer ungefär:
Turneringen 3-5/8
SIBF begär in matchprotokollen - går igenom alla spelare och kollar upp dessa mot respektive förenings lista.
Sammanställning och utskick till de föreningar som har spelare som ej spelat för rätt förening alternativt ej haft licens. Föreningarna har sedan haft ca 2 veckor på sig att svara, vilket tyvärr ganska många valt att inte göra.
Med utgångspunkt från alla svar sammställdes sedan de olika kategorierna beroende på vad som hänt. I vissa fall var det enkla misstag i andra var det helt solklart att spelaren deltagit för fel förening och dessutom fått meddelande om detta från föreningen (ex. Micke Karlsson).
Därefter tog Tävlingsgruppen beslut om vidare hantering i de olika fallen.

vad vill,jag då säga med detta - jo, att det tar en månad att göra dessa olika aktiviteter är ganska naturligt då föreningarna och arrangören dels måste få rimlig tid att svara/inkomma med uppgifter, dels måste genomgångar av olika handlingar ske innan beslut kan tas.

När det gäller Berglund från Jönköping hade han aldrig blivit anmäld om föreningen svarat att han var hemma i Jönköping pga sjukdom och att ledaren satt upp alla namn som fanns på medskickad lista - nu svarade man i första läget att 'vi trodde inte ni kollade denna turnering' och när fallet hamnade hos DG så svarade man fortfarande inte att han var sjuk och befann sig i Jönköping dvs. föreningens/spelarens svar gav ingen information om att han inte spelat och då är det inte så konstigt att det blir problem.

Nu är ett antal fall överklagade och det ska bli mycket intressant att se hur RIN hanterar dessa delar.

När det gäller 4 mot 4, så var det helt enkelt det faktum att vi inte kunde skriva ett regelverk som inte frångick det ordinarie regelverket. Kan tyckas enkelt men för att kunna hantera utvisningar som skett innan ordinarie matchtid slut och även under sudden skapade ett helt nytt regelverk som var tvunget att omkullkasta ordinare regelverk totalt. Något som resulterade i att vi ALDRIG skulle fått detta godkänt från IFF, varför vi drog tillbaka förslaget.

När det gäller krocken med landslaget och klubblaget, så var den mycket olycklig och initialt var det SIBFs fel, då matcher lades på aktuell helg. Dock fick Föreningarna ut information om detta i somras och alla lag flyttade sina matcher utom Balrog som inte hittade tid. Självklart skulle SIBF legat på i frågan, men nu blev det inte så och föreningen återkom inte att det var några problem = olyckliga omständigheter som vi får lära oss utav till ett annat år.

Nu kanske man kan tycka att det är dåliga bortförklaringar ovan, men det är i alla fall ett försök i att förklara hur jag ser på saker och ting och också ge en bredare information om varför saker och ting skett på ett visst sätt

Vi hörs
Martin

PS ta gärna kontakt med mig om det händer saker och du undrar varför saker blivit som de blivit - vi kanske inte tycker likadant, men du får i alla fall information från någon som oftast vet en hel del :-)

2007-11-15 @ 13:38:34
Postat av: Minne

Tack Martin!

Som du vet så är ju detta bara funderingar och uppfattningar från min sida. Jag förstår att man ska invänta svar från berörda parter men samtidigt är det ju olyckligt att en avstängning kommer tre månader efter förseelsen.

Krocken vet jag inte vad jag ska säga om, mer än att det hamnat "mellan stolarna" verkar det som.

Självklart ska jag fråga dig, det brukar jag ju göra! :)

Samtidigt måste även jag få vädra saker jag tycker och tänker om. Innebandyn engagerar ju mig...

2007-11-15 @ 22:16:45
Postat av: Koppen

Oj, höjdarna läser bloggar. uppdatera mera. Många som väntar.

Bra blogg.

2007-11-22 @ 16:02:59
Postat av: Martin Wolmhed

Hej Minne!

Självklart ska du skriva din syn på saker och ting - dock skrev jag lite till dig (och övriga som läser) för att vi brukar ha bra resonemang och kännt varandra i många år och kände att jag åxå ville skriva lite :-), då fallen varit infekterade & få har insyn i vad som egentligen skett hos de olika instanserna.

Tittar jag nu på överklagandefallen, så kom många till Riksidrottsnämnden i början av november och därefter har SIBF fått papper runt den 15 november dvs ca 10 dagar senare. SIBF har sedan fått 15 dagar på sig att svara, där vi svarat så snabbgt det gick för att de skulle kunna ta beslut snabbt, vilket de gjort i två av fallen. När övriga fall tas upp vet jag inte.

Jag hoppas verkligen att vi kan komma till ett läge där SIBF och SEI kan komma överens om ett snabbare förfaringssätt som klubbarna accepterar dvs bättre förberedelser/kortare svarstider etc. etc. så man kan hantera ärenden mycket snabbare än idag - kanske 2 v under säsong och 5 dagar i slutspel som exempel.

Vi hörs och syns (ledsen för sen återkoppling)
Martin Wolmhed

Till Koppen - ja, även de så kallade höjdarna läser en del bloggar (som du förstår ogillar jag ordet höjdare och anser inte att vi är förmer än någon annan - vi har bara hamnat på olika platser inom innebandyn för att göra det vi förhoppningsvis är bäst på -- vilket man givetvis kan ha synpunkter på :-)), däremot skriver vi nog inte så mycket normalt sett - kanske något vi borde göra mer = du får väl be Minne skriva mer :-), så får vi se om det kommer nya inlägg...

2007-11-25 @ 17:51:35
Postat av: Aeonlux

Good web with cool info. Thanks.

2008-05-19 @ 11:08:15
URL: http://aeonlux.blog.ca
Postat av: Aeonlux

Good web with cool info. Thanks.

2008-05-19 @ 11:08:49
URL: http://aeonlux.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback