Götlaborg!

Alltså nu vet jag att jag kommer få på pälsen av alla från andra sidan av vårt avlånga land men jag får väl ta det. Har ju varit på er förut so here we go!

Igår var det EM-kval om nu någon missat det. Båda målen i matchen gjordes tydligen av spelare som ursprungligen kommer från Göteborg. Det tog ungefär en minut sen pep telefonen till och ett sms från 84:an hade inkommit. GÖTEBORG!!!! var det enda som stod i detta sms. Efter lite surfande på nätet hittar jag ungefär samma slutsats i en del bloggar, nämligen att det var ju såklart två Göteborgare som krävdes för att Sverige skulle fixa biffen. Detta fenomen tycker jag är lite fascinerande! Det är "goa gubbar" och Feskekööörka för hela slanten!

Jag tror aldrig jag varit med om att jag sett på idrott och stolt förklarat att personen minsann är från Stockholm.Det är inte direkt så att när Tessan Alshammar drar till med världsrekord så är min första tanke att vilken go stockholmare hon är, det är nog knappt något jag reflekterar över ens.Om hon varit AIK:are hade jag självklart påpekat det direkt däremot...
Varför är det så, jag antar att det kan bero på en mängd orsaker, t.ex

1, Vi stockholmare är inte lika lokalpatriotiska.
2. Vi stockholmare försöker vara tuffa storstadsbor som låtsas skita i hur det går för våra egna.
3. Vi stockholmare känner ingen samhörighet för fem öre
4. Det finns alldeles för få stockholmare som faktiskt lyckas i idrott? 
5. Göteborgare måste hävda sig gentemot resten av landet. Lillebrorskomplex.
6. Göteborgare är stolta över sin stad och de "sina"

Kul är det iallafall...Göteborgare får gärna ge sin version på det hela!

För någon vecka sedan var det landskamper i Finland. Vi lyckades vinna alla mtcher ganska klart och det är oftast direkt efter ett VM det märks hur pass stor bredd vi har i Sverige jämfört med de andra länderna. Alla nationer har i stort sett bytt ut halva truppen sedan VM och i Sverige har vi en sådan bredd att det knappt märks någon skillnad. 
Däremot fick Finland och Schweiz slita oerhört för att hänga med. 

Niklas Jihde körde en daminnebandyblogg för några dagar sedan. Jag vet inte om han kände sig pressad att ta upp daminnebandy i sin blogg, eller bara ville vara ärlig men här kommer lite info till Niklas, ett litet daminnebandyns ABC.

* Damerna har ingen ny elitserie, den infördes redan förra säsongen.
* Vi åker en massa buss, men spelschemat är utformat så att vi kan spela dubbelmöten. Detta spelschema ger utlopp för de flesta av de "heta" diskussioner i daminnebandyn.
* En annan "het potatis" är domarnivån, för de bästa domarna flyttas vanligtvis till herrelit, vilket diverse tränare brukar reta upp sig på.
* Vi gnäller inte så mycket om att vi inte får så mycket uppmärksamhet eftersom innebandyn i stort inte har lyckats slå igenom medialt ännu.
*  En bra daminnebandymatch slår inte bara en damfotbollsmatch i underhållningsvärde utan ibland händer det mer på ett byte i en dammatch än på en kvart  i en herrmatch.
* Det finns även riktigt dåliga dammatcher
* Om AIK spelar arenamatch i ja säg...AXA Sportcenter och det är 1500 personer där innan matchen börjar så kan det kanske bero på att det varit en dammatch innan...
* Nästa världsmästerskap spelas i Sverige om sisådär hundra år...

So long!

Kommentarer
Postat av: Rönnlund

*ler* Ljublar och hejjar!

2007-11-22 @ 21:33:53
Postat av: Jupiter

Tack för att du ger svar på tal till vilsna herrspelare. =)

2007-11-22 @ 22:20:57
Postat av: Johan F

Trodde Alshammar var från Sundbybergs kommun! :-)

2007-11-22 @ 23:00:34
Postat av: Anonym

ja herregud va vi göteborgare eee gooooooa...
säger bara LASSE BRANDEBY

2007-11-22 @ 23:16:04
Postat av: Umebon

Åhh.. va du e härli! :-)
Mmm... intressant Hermine!
Ja e ju då från Huddinga va, och när norrlänningarna (i Umeå) kallar Stockholm för "fjollträsk", samt har andra negativa kommentarer om människorna som bor där, brukar jag säga lite försiktigt; "Vet du om att det knappt finns en enda "riktig" Stockholmare kvar i den staden? Däremot är det en hel drös med norrlänningar..." :-)
Av någon anledning vill de då inte prata vidare i ämnet...

Detta gav alltså en delförklaring på dina 3 första punkter.
Punkt 4; Håkan Carlqvist (motocross) var världsmästare 2 ggr... J-O Waldner är väl rätt bekant... etc. etc.
Punkt 5; Näeeej, det hoppas jag inte.
Punkt 6; Ja det är de verkligen! Med all rätt!

Write on!

2007-11-23 @ 00:46:15
Postat av: Zicko

Jag som trodde Anso kom från Varberg....ASG!

2007-11-23 @ 09:24:53
Postat av: http://bella24.blogg.se/

bockar och bugar Minne, the harder you work the luckier you get ;-)

Postat av: xxxxxxx

stmäde iaf pa mig: fick jobbet............tur är som du skrev: inget man far, utan ngt man förtjänar...skal mitenand ;-)

2007-11-23 @ 18:10:21
URL: http://bella24.blogg.se/
Postat av: Caspermargrethe

You will be hearing from me soon. Thanks

2010-04-27 @ 13:29:30
URL: http://caspermargrethe.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback