Om målsättningar

Hittade detta på Mika Packaléns blogg. http://packalen.blogg.se/

"Jag fostrats in ett tänk där man aldrig hycklar. Tror du på nåt så ska du stå för det. Punkt. Till exempel, om målsättningen är att vinna ett SM-guld (eller som nu avancemang uppåt i seriesystemet), så uttalar man det i klartext. Interna och/eller externa mål och bla bla blaa. Ger inte kattlåda för sånt snack.

Visst. Det kanske är osvenskt. Belackare kan alltid hävda att man är dryg och kaxig. För mig handlar det inte om det. Tvärtom. Det handlar om tydlighet. Självklart gäller det att vara ödmjuk inför uppgiften. Ska man vinna så kommer det att kosta. Det gäller att estimera på förhand om priset och arbetsinsatsen är värt det. Sedan får man leva med att man kan "falla tungt" i andras ögon. Personligen skiter jag fullständigt i det. De högsta kraven kommer ändå alltid inifrån mig själv.

Tiden i Balrog var extremt nyttig ur denna aspekt. Vi levde med ständigt höga krav och förväntningar både från oss själva och utomstående. Det var ingen konstigt med det. Levererade man inte så fick man också ta konsekvenserna. Klimatet i Dalarna var däremot helt annorlunda. Spelarna och klubben hade svårt att anamma detta synsätt. Man var mer försiktiga generaler som ville smyga i vassen. Inte undra på att det blev en relativt snabb skilsmässa."

Han har så rätt, så rätt. I Balrog har man alltid varit tydlig och vågat stå för sina mål. Satan vad det svider när vi misslyckats och hela innebandysverige sitter och njuter av förtjusning, men samtidigt finns det inget annat mål för mig. Varför hyckla? Trots att alla vet att vårt mål borde vara SM-Guld och att det finns en realistisk möjlighet att nå målet så verkar det ibland som om det är fult att säga det rakt ut..
Det svider så otroligt i andras ögon att vi sagt att vi vill ta SM-Guld, samtidigt har både IKSU och Pixbo uttalat samma målsättning i media. Varför är det så hemskt när vi säger det?
Precis som Mika säger så gäller det att vara ödmjuk inför uppgiften. Vi vet att det kommer krävas en hel del att knipa guldet i år. Vi vet också att vi snubblat på mållinjen ett antal säsonger.  Vi vet vad vi har att förlora, men också vad som finns att vinna. Det finns så många bra lag den här säsongen och som jag ser det är det 5 lag som på allvar kan ta guldet. Att vara ödmjuk inför uppgiften är avgörande.

Inom herrinnebandyn är inte detta samma heta potatis uppfattar jag det som. Jag kan ha fel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback